Kristi Himmelfartstur 2011 m. Lappen

Igen i år skulle vi afsted med Lappen på Kristi Himmelfartstur, og som sædvanen tro, så var Kattegat målet for dykkerturen. Vi havde åbenbart vejrguderne med os fordi vejrudsigten lovede ganske godt vejr med ikke ret meget vind så vi alle var spændte på at komme afsted. For at få ting til at passe bedre valgte vi dog først at tage afsted torsdag morgen.

Torsdag 2. Juni

Vi mødtes alle sammen kl. 8.00 for at få pakket grejet ombord på Lappen og komme afsted, målet var at komme gennem broerne kl. 9.00. Alle mødte forventningsfulde op og var i godt humør. Vi fik hurtigt moslet grej ombord og smidt kompressoren på sin plads. Vi var alle sammen enige om at det nok var en god ide at starte meget stille og roligt ud, det var noget tid siden nogen af os havde været i vandet så der skulle lige 'bankes noget rust' af både udstyr og rutiner. Da vi nu alligevel var kommet lidt senere afsted så faldt valget på et dyk på Svanen. Efter et par timers sejllads var vi fremme og fik rigget hunden til, skudt vraget og smidt første hold i vandet. Meldingen var at sigten var OK og vraget flot begroet, så vi fik hurtigt afviklet dette dyk og så blev kursen sat til Anholt. Efter endnu et par timer var vi fremme ved havnen, der blev hilst på William og Co. der var på tur med Jens Krogh. Maden blev naturligvis tilberedt på grillen, man spiser jo godt ombord på lappen!

Fredag 3. Juni

Vejrudsigten blev konsulteret en sidste gang, og vi kunne se at en tur mod Sverige kunne sagtens lade sig gøre med den vejrudsigt, så planen blev lagt på at ende i Sverige i aften. Der skulle så udvælges dykkermål, og efter et par bladren gennem mapper og plotteren, faldt valget så på Fløjtevraget som første dyk. Afsted det gik med Lappen og vi var hurtigt ude på vraget. Vejrguderne havde ret og der var rimelig fladt vand og højt flot solskin. Vi fik afviklet dykkene på Fløjtevraget et snuppet et par fisk som var nysgerrige nok til at kigge på vores harpun. 2. dykket var planlagt til at blive et dyk over omkring svenskekysten for at udnytte sejltiden som overflade tid, så der blev kigget lidt på kortet og valget faldt så på Dagmar der ligger lidt vest for Halmstad. Vel fremme her viste det sig dog at der kun var et enkelt hold der ville i vandet, men det skulle de selvfølgelig have lov til. Efter de havde dykket, så gik turen mod Halmstad havn vor vi fik fundet vores 'sædvanlige' plads hvor Lappen blev parkeret og grillet startet op. Anna-Sofie havde fået slået en fin bolledej op, så der var helt friskbagt brød til aftensmaden, det var en stor success!

Lørdag 4. Juni

I dag var lidt af en underlig dag, vi havde egentlig regnet med at skulle tidligt afsted så vi kunne få en god dykkerdag, men hele besætningen var åbenbart ramt af en sjælden form for søvn, så det endte med at vi først stod op kl. 10, så nu hvor vi alligevel var sent ude kunne vi lige så godt få lavet en god omgang Lappen morgenmad (Scrambled Æg, Bacon mm). Efter dette overdådige morgenmåltid var fortæret blev kurset sat ud gennem Halmstad havn og mod Kattegat. Vi nuppede et dyk på Cimbria før kursen blev sat mod Anholt havn hvor natten blev tilbragt.

Sændag 5. Juni

Nu var sidste dag på turen kommet, men vi syntes da at vi skulle have et dyk, så vi tog tidligt afsted fra Anholt og satte kursen mod Duen, efter nogle timers sejllads var vi vel fremme og fik smidt hunden og alle mand ville have et sidste dyk. Det var et godt dyk og kan godt anbefales hvis man er ude på noget lavere vand og knap så langt væk fra Hals. Efter dykket blev kursen nu sat mod Aalborg. Da vi nåede Hals blev der hurtigt lige beregnet at vi kunne nå broerne hvis vi skyndte os, så der blev givet lidt ekstra havre til Lappen og vi var endvidere heldige med at strømmen var indadgående, så vi kom til Aalborg i god tid, så kunne sejle lidt omkring og kigge på de mange mennesker der var på Havnefronten i Aalborg og nyde det helt fantastiske vejr. Efter broerne var forceret blev Lappen parkeret på sin vandte plads og nu skulle vi blot have al grejet fra borde igen.

Kristi himmelfart turen 2011 bød dermed på helt fantastisk vejr med ret fladt vand (havblik) og rigtig godt dyk og godt selskab ombord på Lappen, der blev naturligvis også snuppet et par fisk på de forskellige vrag, så der var lidt til fryseren.

På turen var:

Skippere: Thomas, Lars, Allan

Besætning: Jan (Q), Anna-Sofie, Rie

Der er billeder fra turen i fotoalbummet

Tak for en rigtig god tur!

Thomas

Navn (*)
Du skal angive navn
Din e-mail (*)
Du skal angive din e-mail adresse
Emne (*)
Angiv venligst et emne
Besked (*)
Beskeden har intet indhold? Ret venligst.