Pinsetur med Lappen

I år var vejrguderne med os og lovede ret godt vejr i Pinsen, så naturligvis skulle vi afsted med Lappen igen. Målet var, som altid, Kattegat og Anholt da de gode vragdyk er at finde herude. Vi mødtes fredag eftermiddag og fik pakket de sidste ting ombord på Lappen, fyldt vand på tanken og læsset frugterne fra det hurtige indkøbshold ombord og stuvet af vejen. Vi fik startet op og igennem broerne kl. 20 og valgte at ligge os bag ved Elbjørn og få noget aftensmad. Efterfølgende blev vi enige om at det bedste nok var at ligge os til Hals og så tage et par timers søvn så alle i det mindste havde fået lidt søvn, så Lappen blev startet op og turen gik ud gennem fjorden. Undervejs er der som altid lige lidt småting med grej der skal justeres, limes eller nusses med, eller også kunne man jo bare sidde og nyde udsigten fra dækket af Lappen.

Vel ankommet til Hals var det hurtigt i seng, da planen var at Steen og Thomas stod op kl. 4.00 og startede op og sejlede ud mod Frederik.

Lørdag 11/6

Vækkeuret ringede kl. 4 og op stod Steen og Thomas, dog ikke helt friske men klar på at få startet turen. Vi fik kastet trosserne og ud gennem Hals Barre, egentlig rigtig fin morgen med kaffe på kanden, rimelig fladt vand og motorens rumlen. Vi havde godt 5 timers sejllads foran os, så der var ikke rigtig noget hastværk. Omkring 9.30 var vi ankommet på positionen og den blev hurtigt skudt og hunden smidt på vraget. Første holdet blev sendt i vandet for at binde på, men der var lige et par udfordringer med et finne der ikke ville makke ret. Imens kunne det konstateres at der var forholdsvis meget strøm i overfladen (Thomas fik lige en halv meter længere arme af at hænge i bøjen lidt ekstra tid). Førsteholdt kom op og berettede om ok sigt og dyk men lidt strøm på vraget og i overfladen, men ikke noget som var værre end at det kunne sagtens bruges. Vi besluttede hurtigt at det var 2 dyk værd, så der var ikke nogen grund til at binde af nu hvor vi endelig lå godt. Dykkene bød på godt 5 meter sigt og det lykkedes da at få fundet nogle torsk som blev taget med hjem.

Dykkene blev hurtigt afviklet og så satte vi kursen mod Anholt, hvor det lykkedes at få fundet en plads på kajen og grillen blev troeligt startet op og maden tilbragt... utroligt hvad 1L fløde kan gøre ved en sovs :-)

Søndag 12/6

Vejrudsigten for søndag var en blandet omgang, men vi besluttede at vi ville afsted, så kutteren blev startet op rimelig tidligt og kursen sat, idag var det U-251 der var målet, undervejs var der dog lidt tvivl om hvorvidt bølgerne kunne gøre det vanskeligt for os, men stemningen var for at dykke idag, så derfor fortsatte vi mod positionen hvilket viste sig at være den rigtige beslutning fordi vinden faldt og bølgerne blev mindre og mindre i løbet af dagen. Dykket på ubåden var rigtig fint men desværre var der et springlag ca. på vraget som gjorde at sigten her "kun" var på 4-5 meter, mens den lige i toppen af tårnet har været 10-15m! Mens andetholdet var i vandet undrede det os at der pludselig kom en dekobøje til overfladen, var der virkelig nogen der kunne fare vild på ubåden? Vi fik hurtigt sendt gummibåden over til dekobøjen hvor det viste sig at alt var helt OK men det var kutteren der havde trukket sig af vraget (ankeralarmen gik kort tid efter). Dykkerne kom fint i overfladen og da havde Lappen fået hevet hunden op og kom hen og samlede dykkerne op.

Det blev diskuteret hvorvidt vi ville smide hunden igen, men vi besluttede at nu vejret var så fint, så ville vi hellere sejle lidt længere syd på og tage et dyk på La Somme. Her fik vi igen hurtigt afviklet dykket og Lars kom op med noget af en krabat af en torsk, den vejede ca 11.5kg!

Efter dykkene var overstået blev kursen nu sat tilbage til Anholt. Vejrudsigten viste sig nu at holde stik, for det var faktisk begyndt at blæse noget op og bølgerne begyndte at rejse sig så det blev lidt af en vippetur tilbage til Anholt.

Vel "hjemme" i havn blev der sat et kartoffelskræller hold igen og madlavningen kunne begynde at tage form. Idag var der en "lille" klump oksekød til grillen, nye kartofler og en god spand bearnaise sovs, sjældet er der gået 4 pakker smør til 7 personer! A-S bankede hurtigt en bolledej sammen som blev sat til hævning i maskinenen (det er nok første gang det er sket ombord!) så der var friskbagt brød til aftensmaden, superb!

Ellers gik aftenen mere eller mindre som den plejer med hygge, røverhistorier og lign. og alle var godt veltilpasse og i højt humør.

Mandag 13/6

Sidste dagen er altid lidt underlig ombord på Lappen, da vi de sidste morgener var stukket afsted tidligt om morgenen var der jo både en god portion bacon og en masse æg i overskud, så det var nødvendigt at udskyde afsejlingen lidt så vi kunne få en traditionsrig morgenmad bestående af omelet og bacon, helt fantastisk. Efter morgenmaden var guffet skulle kutteren gøres klar, det blæste lidt så der var nogle bølger derude så vi gad ikke have at alt skulle kastes omkring på vej hjem.

Hjemturen gik som den skulle og som sædvanlig blev turen igennem fjorden tilbragt med at få ryddet op, gjort rent og pakket grej sammen. Der var både æg og pølser i overskud (rigeligt) samt lidt kød fra aftenen før, så Steen biksede lige en omgang brasede kartofler, spejlæg og pølser sammen som blev nydt med stor fornøjelse af alle ombord.

Vel hjemme i Aalborg blev kutteren lagt på plads og tømt for grej, desværre valgte det så at regne nu, så det var noget af en våd affære. Men en smule vand på hjemkomsten kunne ikke ødelægge en helt fantastisk tur!

Billeder fra turen er at finde i fotogalleriet.

Skippere: Lars og Thomas

Besætning: A-S, Kenny, Jan O., Steen og Rasmus

Mange tak for en rigtig god tur!

Thomas

Navn (*)
Du skal angive navn
Din e-mail (*)
Du skal angive din e-mail adresse
Emne (*)
Angiv venligst et emne
Besked (*)
Beskeden har intet indhold? Ret venligst.